Tanulja a gyerek a környezetismeretet itthon, nézem a könyvét:

 

 

Változatos alakúak, mindig hatszög alakúak. Miért nem lehet ezt szabatosan megfogalmazni? Csak a példa kedvéért, változatos kinézetűek, mindig hatszög alakúak. Apróság, persze, kérdezhetitek, hogy minek foglalkozom ilyen hülyeségekkel.

A gond az, hogy szinte mindegyik könyvük tele van ilyenekkel, a legutóbbi nyelvtanszabály szerint, amit meg kellett tanulniuk, a -ból, -ből, -tól, -től, -ról, -ről toldalékban az ó, ő MINIDG (sic!) hosszú.

A matek munkafüzetben a bennefoglalás legelső gyakorlópéldája, ami az osztást készíti elő, így néz ki:

 12:4=11, ezt voltak képesek belenyomtatni a könyvbe. Hol a lektor, hol a korrektor? Miért van az, hogy a nyelvtan könyv és munkafüzet tele van helyesírási hibákkal? Arról nem beszélek, hogy didaktikai hibákkal is tele van a könyv, olyan feladatokat akar elvégeztetni a gyerekekkel, amikről csak jópár óra múlva fognak tanulni, de a matematika tankönyvben is előfordult, hogy egy egyenlet megoldása 100 feletti szám lett volna, miközben a gyerekek még csak tízes számkörben számoltak. Miért nem lehet tisztességes tankönyveket kiadni, amik nincsenek tele tárgyi és alaki hibákkal?

Az egy dolog, hogy minden évben átdolgozzák a tankönyveket, kihúznak egy mondatot, beleírnak kettőt, majd áttördelik az egészet, nehogy stimmeljenek az oldalszámok az előző évi könyvekkel, de miért nem lehet ezt évente tisztességesen ellenőriztetni is? Van lektor, van korrektor, ne csak egyszer, a könyv első kiadásánál vegyék igénybe a szolgálataikat, hanem minden változtatás esetén.

Hogyan tanuljanak a gyerekek alaposságot, pontosságot, ha már a tankönyvek is pontatlanok, slendriánok?

A bejegyzés trackback címe:

https://morgolodasaim.blog.hu/api/trackback/id/tr912605142

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kutyavonat 2011.01.22. 19:01:40

"az ó, ő MINIDG hosszú" ;)

manyuska 2011.01.22. 19:03:30

A lektort, korrektort meg kellene fizetni. Spórolnak rajta.
Egyébként lehet, hogy odaadták korrektúrázni egy magyar szakos egyetemistának, oda közepes magyar érettségivel is be lehet már kerülni a bolognai makaróni etetése óta.

is 2011.01.22. 19:08:02

@kutyavonat: nem mindííííg, vagy ez nem nyííííílvánvaló? :DDD

efhábé 2011.01.22. 19:09:58

Tényleg így szerepel a tankönyvben, minidg, nem az i-vel van a gond, hanem a d szón belül elfoglalt helyével.

Alapvető Emberi Jog 2011.01.22. 19:16:20

A hiba azért van, hogy figyel -e az a k.rva kölök.

Kobres 2011.01.22. 19:34:31

A kornyezettel az a legnagyobb baj, hogy nem a korosztaly szintjen es nem jatekosan tanitja a gyerekeket. Tul sok elmelet, amit nehez, es egyben folosleges is megtanulniuk a kicsiknek. Sajnos ezzel elkezdik a termeszettudomanyok megutaltatasat. En nem is engednem tanitoknak tanitani - bar ez tulzas talan :)
A termeszettudomanyoknak nem szabad magolasrol szolni - sajnos sok tanitoneni eleve keptelen a gondolkodasra, legfeljebb a tankonyv visszakerdezesere kepes.

Kobres 2011.01.22. 19:41:46

@Benbe: Na ne gondold, hogy ez ilyen egyszeru. Mas dolog az osztas, es egeszen mas a benfoglalas :) Ezt egy tanitoneni magyarazta el nekem. En matek szakos voltam valamikor, de a ketto kozotti kulonbsegre soha sem volt szuksegem, pedig nehany gyereket leerettsegiztettem. Az alsosoknak ezt nagyon fontos szetvalasztani :)

Anonimama 2011.01.22. 19:58:14

Teljesen egyetértek a poszt írójával, de ha már másokat kritizálunk, halkan szeretném megjegyezni, hogy a posztban is található néhány helyesírási és nyelvi hiba. Ízelítőül kettőt emelnék ki: 1. a "tizes" szó helyes írásmódja "tízes", 2. az "amik" vonatkozó névmás használata következetesen helytelen. Ez nem baj, és nyilván a poszt írója tankönyvet sem szeretne írni, csak mégis... más szemében a szálkát, stb.

taweret 2011.01.22. 19:58:28

Azért az is érdekes tud lenni, ami a főiskolai, egyetemi jegyzetekben benne van. Példa: statisztika tankönyv megvéve 2007-ben. 2009-ben új kiadás, hogy a hibákat kijavítsák (már az is rohadt érdekes, hogy a tanár, aki írta, miért vétett hibát, ha tanítja a tárgyat, és természetesen istennek tartja magát??). 2010-ben tanfolyamra mentem, ahol egy csoporttársam megkérdezte, hogy a 2009-es könyv jó lesz-e, erre a válasz, hogy sajnos nem, mert súlyos hibák (!!!) vannak benne, meg kell venni a 2010-eset... Na kérem, azért ez sem semmi. Két kiadás alatt nem sikerült a súlyos hibákat kijavítani, szánalom, de azért mindegyik több ezer forint. Lehet mondani, hogy az író is ember, de hát könyörgöm, mire van a rektor, meg a lektor??? Ez a mukája nem? A másik meg, hogy aki írja, az benne "él", miért nem képes egy épkézláb könyvet összedobni???

A másik meg, hogy sajnos az általános iskolai könyvek olyan érthetetlenek és zavarosak néha, hogy fájdalom. Csoda, ha nem érti a gyerek? Néha még a szülő sem...

Anonimama 2011.01.22. 20:03:47

@Alapvető Emberi Jog: Ezt ugye Schmitt Páltól tudjuk? :))))

Benbe · http://www.benbe.hu 2011.01.22. 20:04:47

@taweret: Az elméleti fizika tankönyvben húsz év után is találok rossz levezetéseket. Sajnos ebben semmi meglepő sincs.

safranek 2011.01.22. 20:07:59

Ha már irodalmias akarsz lenni: Alakjuk rendkívül változatos, az eddigi megfigfyelések szerint mind különböző. A természetben képződő hópelyhek váza mindíg hatszöget formáz.

safranek 2011.01.22. 20:09:17

@safranek: én meg gépelni nem tudok :o) :o)

Alakjuk rendkívül változatos, az eddigi megfigyelések szerint mind különböző. A természetben képződő hópelyhek váza mindíg hatszöget formáz.

exter69 · http://sexopoly.tarhely.biz 2011.01.22. 20:12:05

sajnos minden évben minden könyvből újat kell írni, hogy amiből egy évig tanultál, ne tudd leadni a következő évfolyamnak, hanem nekik is mindig újat kelljen venni. Rengeteg nyomda, és tankönyv író él meg ebből a teljesen fölösleges munkából, csak a szemetet gyártják jó pénzért, de hát én is csinálnám ezt, ha nem lenne gerincem, és tudnám hogy kényszerből meg kell venniük a gyerekeknek.

tapangász 2011.01.22. 20:14:42

Háááát,a 4.-es (4-edikes; 4-es - a fene tudja most melyik szabályos) környezetismeret könyvet is folyamtosan fordítjuk a gyereknek...

Ellenben a 12:3=11 akár jó is lehet, ha csak az eredmény a 2-es számrendszerben van... 2^0 + 2^1=3
:)

HgGina 2011.01.22. 20:22:45

"... amikről csak jópár óra múlva fognak tanulni..."
Talán ezt a fognak ....ni formát is elfelejthetnéd. Van erre egy nagyon szép magyar megoldás: ...amikről majd csak jópár óra múlva tanulnak.

"Az egy dolog..."
Ezt is meglehetősen gyakran és értelmezhetetlen módon használják, a jelen írásban is ugyanezt látom. Sajnos a "dolog" szóra teszik általánosan a hangsúlyt, noha az egyre kellene tenni. Ez esetben viszont hiányzik a "másik dolog" tartalmű mondat.

Amúgy pedig mit vártok el egy olyan környezetben, amelyben a Nemzeti Színház vezető (vagy részegen és drogosan vezető) színészei képtelenek az ikes igéket helyesen ragozni, képtelenek az elvész és elvesz között különbséget tenni, nem ismerik az egyelőre és egyenlőre értelmét? Első körben a színészeket és magyartanárokat zavarjuk vissza az általános iskolába! Ott koptasság simára a padot és a gatyájuk ülepét!

Anonimama 2011.01.22. 20:26:01

@HgGina: És akkor még nem beszéltünk a médiamunkások nyelvi teljesítményéről...

Yo! Maaan! 2011.01.22. 20:26:13

@safranek: A mindiget mindig rövid í-vel írjuk.

Shellagh 2011.01.22. 20:40:41

@Anonimama: szerintem neki van igaza, attól, hogy ő hibázik, még simán elvárhatja, hogy a tankönyvben ne legyen hiba.
És ami szerintem durva, hogy ezek olyan hibák, amiket a microsoft word pirossal aláhúz (pl. minidg). Nem abban írják, vagy nem futtatják le a helyesírásellenőrzését legalább annak?

HgGina 2011.01.22. 20:43:39

@Shellagh: már megbocsáss, de pl. a hibáz nem ikes ige! Amivel rendszeresem és egyre többen keverik, az a hibádzik, aminek persze teljesen más a jelentése.

HgGina 2011.01.22. 20:45:13

@Anonimama: a médiamunkások meghatározást ugye nem párhuzamként emlegeted a zindexfirkász kategóriára?

gitáros 2011.01.22. 20:49:41

@HgGina:
A magyar nyelvben az általad kifogásolt forma az úgynevezett "jövő idejű igeragozás". Talán hallottál már róla, okoska.

HgGina 2011.01.22. 20:49:58

MS Word helyesírásellnőrzés?
Ez az év vicce. Szegény Prószéki Gábor (tisztelet a tudásának) nagyon-nagyon szégyellheti magát a modul miatt. Annyi elmebeteg javítási javaslatot ember nem tud összehozni, amit ez a progi csinál.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2011.01.22. 20:50:01

@HgGina: Semmi baj nincs a segédigés jövő idővel. Megvan annak is a helye a nyelvünkben.

Alf (törölt) 2011.01.22. 20:52:53

Bocs, de nem értem, mi a hiba a szóismétlésen kívül, aminek kerülése egy amolyan általános iskolás stílusszabály.

Milyen -ból -ből ?

Hogy jön ez ide, hol van itt ból ből???

HgGina 2011.01.22. 20:55:08

@gitáros: hallottam ról. Ahogy arról is, hogy mely nyelvtani formák idegenek a magyar nyelvtől. Ld. anglicizmusok, germanizmusok, stb.
A jövő idejű igeragozás ilyen levetemült fajtáit pedig a magyar nyelvben rengeteg szavunkkal tudjuk kiváltani. It van például a "majd" szavunk.
Azért majd legközelebb erre is gondolj a válaszod előtt!
De így is írhatom csak neked, csak most, igénytelenül: legközelebb jó lesz, ha fogsz erre gondolni.

HgGina 2011.01.22. 20:56:43

@bm613: igen, van helye. Csak nem ilyen mennyiségben és igénytelenül.

Alf (törölt) 2011.01.22. 20:59:00

Kérlek, mondjátok el, mi a hiba a fotón látható szövegben!

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2011.01.22. 21:03:52

@HgGina:

Ez butaság, nincs itt semmilyen germanizmus.

gelsystem 2011.01.22. 21:09:18

.....Az egy dolog, hogy minden évben átdolgozzák a tankönyveket, kihúznak egy mondatot, beleírnak kettőt, majd áttördelik az egészet, nehogy stimmeljenek az oldalszámok az előző évi könyvekkel, de miért nem lehet ezt évente tisztességesen ellenőriztetni is? Van lektor, van korrektor, ne csak egyszer, a könyv első kiadásánál vegyék igénybe a szolgálataikat, hanem minden változtatás esetén.....
.
nyugi bele, igénybe veszik....:sógor-koma-haver.....
a baj ott van, hogy 2011-et írunk

Alf (törölt) 2011.01.22. 21:13:38

@Birca Maxval: akkor jó, a posztoló felsorolt egy pár légből kapott hibát, ami sehol nincs konkrétan, és morgolódott egyet. Ki is került az index címlapjára.

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2011.01.22. 21:17:20

@Alf:

Fogalmazási hiba az van, de nyelvtani nincs.

Alexease 2011.01.22. 21:19:16

A tankonyvkiadas a legjobb uzlet. Tuti hogy kiadjak es megveszik a konyveket, ha tetszik a vasarlonak ha nem;)

A lenyeg, jo helyen kell talpalni, toporogni, nyalni, zsebelni, lefizetni, baratkozni.

Egy atlag konyvbol nehany tucatot lehet eladni. Tankonyvbol tobb tizezret - akar evente.

2011.01.22. 21:20:01

Elöljáróban megjegyezném, hogy a mindig rövid ivel írandó.

Ami viszont szerintem is morgolódásra adhat okot, hogy a könyvet valószínűleg nem nagyformátumú tudósok, szakértők, ismeretterjesztők írták, hanem valami könnyeben megfizethető munkaerővel dobatták össze. Mi az, hogy állítólag? Hol olvasta ezt? Valami angyalkás lánclevél PPT prezentációjában? A fogalmazás is kapkodásra utal, de ennyire azért nem kellene kiakadni rajta. Illetve, ha mégis kiakadsz, ne úgy add elő, mintha te képes lennél jobbat alkotni. Nem biztos, hogy olyan egyszerű az! (A "mindig"-et, pl. írtad volna helyesen ;-)

Ezt a 12:4 dolgot viszont nem értem. Ekkora hiba hogy kerülhet bele? Tudod mit? Tedd ki az egész oldat szkennelve!

LittleBear 2011.01.22. 21:20:24

@tapangász:
ezzel a 2-es számrendszerrel igazad van, nekem is ez jutott eszembe

csak mondjuk minek 2-es számrendszert tanítani 14 éves korig, amikor a 10-esben kellene biztosan számolni...

Alexease 2011.01.22. 21:21:24

Tenyleg, ezekert a blogokert, foleg ha latogatott es kikerul az Index fooldalra, a iro/keszito/szerkeszto kap valami penzt?!

nyesi 2011.01.22. 21:26:32

Sajnos a cikk szerzője sem tud helyesen írni csak kötekedni. Egyébként igaza van.

2011.01.22. 21:32:04

@Alexease: Biztos nem. Szerintem olyanokat raknak ki, amikről azt gondolják, hogy sokan fogják olvasni és kommentelni, mint pl. ezt. Úgy is címlapra kerülhetsz, ha Maunika só pozitív vagy. Ha valami nagy böszmeséget írsz, és várható, hogy sok leugatást kapsz érte, akkor jó eséllyel a címlapon lesz a posztod.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2011.01.22. 21:32:45

@nyesi: Csak neki nem is ez a feladata. Tudod, azt is meg tudja mondani az ember, ha büdös a tojás, pedig nem tud jobbat tojni.

Riley Kestrel · http://100auto.blog.hu/ 2011.01.22. 21:35:59

@efhábé: Nem, helyesen úgy hangzik, hogy "mindíííg, minden körülmények között".

www.youtube.com/watch?v=a_WN56W3rac

2011.01.22. 21:36:11

@bm613: Nagy bölcsesség! (Ezt komolyan mondom.) Én is szoktam hangoztatni, de sosem tudtam ilyen szemléletesen, tömören megfogalmazni.

SzocsO 2011.01.22. 21:40:23

igazad van, ettől függetlenül:
nyelvtankönyv, egybeírjuk
tizes, hiába röviden ejtjük, hosszú í-vel írjuk.

Shellagh 2011.01.22. 21:40:24

@HgGina: Megbocsátok :) És nem állítottam, hogy hiba nélkül tudok írni. Tankönyvet sem terveztem kiadni.

Vicces, hogy a lényegre csak két hozzászólással később reagáltál, picit kötekedésnek is veszem :D Az MS word hibakeresőjéről sem állítottam, hogy tökéletes, mivel tudom, hogy nem az. Az embernek azért van agya, hogy gondolkodjon, megnézed a hibakeresővel, kiadja, hogy rossz, eldöntöd, hogy tényleg az, vagy esetleg a kereső hülyült meg!

Dandie (törölt) 2011.01.22. 22:09:12

OFF, és elnézést.

@HgGina: tyű, komolyan, ha a fejemhez fegyvert szorítanának se bírnék kiemelni pusztán egyetlen dolgot, hogy miért, de borzalmasan tenyérbemászó vagy. Ez azért fantasztikus, mert eddig biztos voltam benne, hogy mindig egyértelműen meghatározható az a valami, amitől valaki visszataszító lesz, de most valahogy bukott a tétel.

Anonimama 2011.01.22. 22:10:16

@HgGina: Kifejezetten nem rájuk gondoltam, de ezt ne ezen a poszton vitassuk meg.

tobias2 2011.01.22. 22:11:41

@manyuska: "közepes magyar érettségivel is be lehet már kerülni a bolognai makaróni etetése óta"
Hiába bologna az a makaróni, ha nem tud bologni.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2011.01.22. 22:12:21

Amióta a gyerekeim Apáczais természetismeret-könyvében 90 centiméteres erdei fülesbagolyról és kullancs elleni védőoltásról olvastam, azóta semmin sem csodálkozom. A fülesbagolyról írottakat nem is nagyon kellett nekik magyarázni, a Debreceni Nagyerdő mellett laktunk és "ismertünk" egy szép nagy családot, gyakran láttuk óvodába menet. Mondjuk azt, hogy "a 90 centis bagoly az a rézfaszú" talán nem kellett volna mondanom, mertv azonnal megjegyezték és továbbadták, és emiatt furcsán néztek rájuk az egyházi iskolában...

A "kullancs elleni" védőoltás - mint olyan - marhaságáról meg megpróbáltam meggyőzni az akkori latin szakos igazgató nővért, de egyszerűen képtelen volt felfogni, hogy a kutyákat sem rókák ellen oltják.

Anonimama 2011.01.22. 22:14:01

@Shellagh: Igen, én is írtam, hogy ő valószínűleg nem szeretne tankönyvet írni. Viszont amikor begépelem a komment szövegét, a program akkor is aláhúzza helyesírási hibákat, tehát a "tizes" mégis kínos, ha már egyszer valaki mások helyesírási hibáit kritizálja.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2011.01.22. 22:15:36

@Alexease: A blogger nem, de a szerkesztőket azért fizetik, hogy olyanokat rakjanak ki, amikre sokan rámennek.

nyesi 2011.01.22. 22:21:28

@bm613: Lehet, csak buta kritizál ostobát. Erősen fogalmaztam,de ez a lényeg. Lehetne igényesebb, ha már kritizál! Egyszer ő is átolvashatta volna az írását és akkor talán átérzi, hogy milyen a másik oldalon lenni.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2011.01.22. 22:28:23

@Kitalátor - a legnagyobb mikroblogger: Lehet, hogy úgy mérték a baglyot, mint Nagy Lajos az ichthyosaurust.
"Hossza a feje tetejétől a farka végéig huszonöt-harminc méter, a farka mögött ötven méternyire álló fáig hetvenöt-nyolcvan méter, amiből arra következtethetünk, hogy apját és anyját nagyon tisztelte, mert hát igen hosszú volt a földön."

efhábé 2011.01.22. 22:29:09

@Anonimama: A tizes tévesztésem jogos, javítom is a szövegben mindjárt.
Ellenben az ami, amik esetében nincs igazad, ugyanis a hétköznapi beszédben az amely, amelyek forma kifejezetten modoros, az én morgolódásaim pedig határozottan és kifejezetten hétköznapiak, nem akadémiai székfoglalónak írtam őket.

efhábé 2011.01.22. 22:34:07

@Birca Maxval: Ott a hiba, hogy ez a tankönyv második osztályosoknak készült és a szöveg először azt írja, midegyik hópehely különböző alakú, majd azt írja, hogy mindegyik hatszög alakú.
Felnőtt fejjel nem nehéz dekódolni a dolgot, de másodikosként, amikor a hatszög még semmit sem mond, nem olyan egyértelmű ez, pláne, hogy az illusztráció sem segít, egyféle, tipikus hópelyhet ábrázol.

efhábé 2011.01.22. 22:39:07

@Alf: Nem a szóismétléssel van a gond, fentebb már kifejtettem részletesen maxvalnak reagálva. A -ból, ből úgy jön ide, hogy a megtanulandó szabályt idéztem a könyvből, betűhíven, tehát minidg...

efhábé 2011.01.22. 22:40:32

@HgGina: levetemült, ez milyen germanizmus vagy anglicizmus, meg fog tetszeni tudni mondani?

tétova teve tova 2011.01.22. 22:57:53

@Benbe: Én az eredeti szövegre gondoltam (ha már olyan fontos a pontos kifejezések használata ...)
"A matek munkafüzetben a bennefoglalás legelső gyakorlópéldája, ami az osztást készíti elő, így néz ki ..."

efhábé 2011.01.22. 23:02:08

@tétova teve tova: És azzal mi a probléma? Bennfoglalásnak vagy bennefoglalásnak hívják. Mindkettő használatos a műveletre.

Anonimama 2011.01.23. 07:54:44

@efhábé: A beszédben valóban elterjedtebb az "amik", de írásban lehetne ügyelni arra, hogy jól használjuk, legyen szó blogbejegyzésről vagy akadémiai székfoglalóról. Az "amely, amelyek" írásban szerintem nem modoros, az "amik" helytelen használata ellenben mindig szemet szúr.

tapangász 2011.01.24. 11:01:07

@Surveyor: megkerülted a problémát :)

efhábé 2011.01.24. 11:17:20

@Anonimama: Szerintem pontatlanul tudod az amely és ami használatát.
A szabály itt van, forditas.fsf.hu/html/node5.html
Mindkét esetben az ami a mellékmondatra vonatkozott.
Ezen persze vitatkozhatunk, de szerintem felesleges.
Az amely használata élőbeszédben, amint abban egyetértettünk, modoros.
Az itteni bejegyzések, amiket (amelyeket, hát ez bizony írásban is modoros ilyen szövegkörnyezetben) elkövetek, bár írott szövegek, stilisztikailag sokkal közelebb állnak az élőbeszédhez.
süti beállítások módosítása